zondag 3 mei 2009

Sabine Hagedoren weerbericht Zevende Dag VRT 3-5-2009



Sabine Hagedoren met het weerbericht in de Zevende Dag van de VRT op 3-5-2009.

Sabine Hagedoren is een vertrouwd gezicht op het TV-scherm. Al jaren
is ze weervrouw bij de VRT. Op radio en TV vertelt ze ons alles over
zon, wolken, regen en wind. Het weer is in ons land nogal
wisselvallig. Sabine Hagedoren is dat niet. Het mag vriezen, regenen,
onweren... Sabine blijft zonnig glimlachen.
Een mooie zomer beloven kan ze niet. Erover vertellen wel.

Maak je zelf de voorspelling van het weer?
Sabine Hagedoren: Nee. Ik maak wel de tekst van het weerbericht. Voor
de voorspelling zelf ga ik langs bij de weerdienst KMI. Ik bekijk er
samen met de weersvoorspeller de weerkaarten. Hij maakt de
voorspelling. Maar meestal zie ik zelf ook welk weer het zal worden.
Ik volg het immers al jaren van dichtbij.

Soms verandert het weer niet. Hoe hou je het weerbericht dan
boeiend?
Sabine Hagedoren: In België is het weer toch bijna elke dag anders? (lacht) Een hele
week regen wordt natuurlijk wat saai. Maar je vindt er wel iets op.
We brengen ook meer dan alleen het weer. We hebben het bijvoorbeeld
ook over ruimtevaart. Of we volgen de ooievaars van Planckendael in
het zuiden. Of we tonen een orkaan ergens anders in de wereld.

Houden mensen rekening met het weerbericht?
Sabine Hagedoren: Dat denk ik wel. Mensen vragen ons soms wanneer ze best een dag
verlof nemen. Ze willen weten op welke dag de zon zal schijnen. Zelf
hou ik er ook rekening mee. Bijvoorbeeld als ik in de tuin moet
werken, of lekker in bikini wil zonnen.



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten